Bawimy się matematyką , bo jest fajna i interesująca . Matematyka inaczej , czyli w naszym tempie i naszym sposobem.
Na początek w stylu montessori :
-rozpoczynamy od nauki liczenia 1-10
- rozróżniania cyfr pisanych i zrozumienie ich ilości
-poznanie cyfr parzystych i nieparzystych
-dodawać i odejmować ( dzielić i mnożyć , ale w przyszłości :) )
Nie uczymy się na pamięć , lecz przez logikę .
I dlatego podobne działania będziemy wykonywać na różne sposoby i różnymi metodami .
I.
Przykładowe zabawy matematyczne w stylu montessori
|
cyfry i żetony |
|
Dziecko układa cyfry kolejno od 1 do 10 ,- pytamy dziecko ile żetonów umieścimy pod 1,
dziecko odpowiada i kładzie żeton....i tak kolejno. - pamiętajmy , aby żetony układać parami ( jak na zdj.) Taki sposób układania ułatwi nam dalszą edukację i wzrokowo pozwoli dziecku zapamiętać i zrozumieć dalsze zasady . Dla ułatwienia zalecane jest danie dziecku określonej liczby żetonów , czyli dla cyfr 1-10 damy 55 żetonów.Jeżeli dziecko błędnie ułoży , pozostanie lub mu zabraknie żeton. |
|
II. ETAP LICZBY PARZYSTE I NIE PARZYSTE
1)Wizualne przedstawienie dziecku jak wyglądają liczby parzyste i nie parzyste.
2) Tłumaczymy ,co to jest para : - mamy 2 ręce, czyli 1 parę, -2 rękawiczki, czyli 1 parę - 2 buty, czyli 1 parę .... 3) Jak dziecko zrozumie, co to para zaczynamy poznawać liczby parzyste i nie parzyste za pomocą żetonów. NA ZDJĘCIU: UKŁADAMY W KOLEJNOŚCI , POD CYFRAMI ŻETONY . DZIECKO SPRAWDZA JAKA CYFRA MA PARY ( TO SĄ LICZBY PARZYSTE) |
|
NA ZDJĘCIU TAK JAK POPRZEDNIO UKŁADAMY ŻETONY , TYLKO TYM RAZEM DZIECKO WSKAZUJE CYFRY NIE PARZYSTE ( TE KTÓRYCH ŻETONY NIE MAJĄ PARY) |
|
Rozpoczynamy liczenie od 11 do 19
Dzisiaj tylko do 15 , mały wstęp do "Tablic Seguina , " które ułatwiają zrozumienie zasad tworzenia liczb dwucyfrowych .
W pierwszej wersji do pomocy duże korale , dalej perły montessori ( zdj. dalej) |
|
1)Układamy na stole cyfrę 10 i dziesięć pereł ...obok cyfrę np.1 i jedną perłę
2)tłumaczymy to 10 , a to 1
3)Następnie po lewej stronie cyfry 10 kładziemy 10 pereł
4) Nakładamy na 0 liczby 10 , cyfrę 1
5) Pytamy co to za cyfra : dziecko mówi1
6) Prosimy o dołożenie pereł ,żeby było 11
.....i tak z każdą cyfrą |
II.
Przykładowe zabawy matematyczne według metody Van de Walle
|
karty |
Karty do pobrania TU :
Karty służą do wzrokowego rozpoznawania ilości , Dziecko mówi ile kropek widzi na karcie .
W drugim etapie pokazujemy kartę pytamy ;
- ile na karcie jest kropek
-mówimy mam X kropek ile brakuje do Y
( w początkowym etapie posiłkujemy się np. żetonami )
Proszę zobaczcie na zdjęciach
|
Kładę kartę proszę o powiedzenie :
ile kropek jest na karcie , 3 mówi dziecko.
Następnie kładę 2 kostki i pytam ile brakuje do 3 .
Dziecko mówi 1 i ją uzupełnia ( dobrze jak w początkowej fazie posiadamy dwa kolory) |
III.
Przykładem następnym jest oś
Pokazujemy dziecko ilość żetonami i prosimy o zaznaczenie na osi . Następnie dokładamy żetony( najlepiej innego koloru ) i prosimy ponownie o zaznaczenie innym kolorem . Kończymy zapytaniem ile to jest razem na osi i spr, żetony
To tylko kilka z naszych propozycji dla 3-4 latka . Na FB prezentujemy jeszcze inne np. karty klamerkowe montessori , liczenie różnych przedmiotów ( robaki, monety)...
Takie zabawy w przeliczanie , zbiory , dodawanie i odejmowanie w zakresie 1-10 wykonujemy podczas naszych zabaw tematycznych .
Matematyka musi być przyjemnością , a nie obowiązkiem . Pamiętajmy , że my podążamy za dzieckiem , Nic nie narzucamy tylko się bawimy. Stosujemy różne metody , aby zabawę w liczenie urozmaicić i znaleźć sposób najlepiej nam odpowiadający .