9/23/2015

O jesiennych dźwiękach i nie tylko jesiennych

A co to dźwięki ?

Dźwięki otaczają nas wszędzie, tam gdzie jest życie są dźwięki.
Przenoszą się w formie fal akustycznych wywoływanych przez drgania.
Przenikają przez :
- środowisko gazowe ( powietrze), bez powietrza nie ma dźwięków
- środowisko wodne , w płynie dźwięki przemieszczają się szybciej niż w powietrzu
- środowisko stałe ( ciała stałe ) w ciałach stałych dźwięki przemieszczają się szybciej niż w płynach.

A jakie mamy jesienne dźwięki ?

Takie najbardziej charakterystyczne jesienne dźwięki ,które nas otaczają to:
-deszcz
-wiatr
-burza
-grzmot (burzowej błyskawicy)
-szum drzew ( liści)
-spadające kasztany
-chlupiące buty w kałuży ...

Zapewne macie też swoje ulubione jesienne dźwięki ?
My też :)

Maks uwielbia już od pierwszego roku życia DESZCZ kapiący za oknem , pukający w parapet.
Uwielbia też odgłos spadających kasztanów , tak charakterystyczny tylko dla jesieni.
A jakie dziecko nie lubi skakać po kałużach ...chlap, chlap, chlap.

Jak zademonstrować w prosty sposób kilka jesiennych dźwięków,jak się dźwiękiem bawić ?
Oto nasze propozycje :)



Dla malucha 1-2 letniego :
- kij deszczowy , delikatnie nim poruszany . Dziecko będzie  w skupieniu słuchać dźwięków .
- grzechotka z brazylijskich orzechów , odgłos przypomina spadające kasztany.
- zabawa w rozpoznawanie dźwięków jesieni : puszczamy na nośniku np. szum wiatru , padający deszcz, dziecko nazywa rozpoznany dźwięk
-polecamy zabawy w powtarzanie wyrazów dźwiękonaśladowczych :
~`deszczyk kapie kap, kap, kap
~wietrzyk szumi szszsz , szszsz , szszsz
~kalosze w kałuży klapią klap , klap , klap
~spadający kasztan stuka stuk, stuk, stuk ....
-oraz wszystkiego rodzaju wierszyki , piosenki z rytmicznym klaskaniem..


Dla przedszkolaka 3-5 letniego:

- kij deszczowy , dziecko samodzielnie wydobywa odgłos deszczu .
 Uczy się słuchania , skupienia, i odpowiedniego ruchu w celu wydobycia odpowiedniego dźwięku.
- grzechotka brazylijska ,też samodzielnie dziecko gra i poznaje pierwszy prosty instrument
( polecam wszystkie proste , drewniane ,rytmiczne instrumenty)
-radio , pozwala za pomocą dotyku wyczuć wibracje jakie wydobywają się z głośnika
(czujemy muzykę, w tym miejscu można wspomnieć o osobach niesłyszących ,właśnie takie osoby doznają muzycznych wrażeń przez wibrację )
-miska z wodą , pozwoli pokazać dziecku jak wygląda fala .Do miski z wodą wrzucamy kamyk i obserwujemy jak powstaje fala.( puszczanie" kaczek"na wodzie jeziora)
- dla demonstracji jak przechodzi dźwięk, możemy dzieciom zaproponować dobrze znaną zabawę z dwoma puszkami połączonymi sznurkiem( t.z.w.n "telefon")




Wszystkie  zabawy rytmiczne będą wspaniałym wstępem do edukacji muzycznej .
Stopniowo zapoznajemy dziecko z wiedzą muzyczną ,
Polecę w tym miejscu książkę "Mała orkiestra" , wraz z kartami montessori - instrumenty.
http://kreatywnymaks.blogspot.com/2014/11/maa-orkiestra.html?spref=pi

***

Nasza przygoda z muzyką poważną właśnie się zaczyna ,  czekajcie cierpliwie niebawem na blogu :)
Nutki wesołe i smutne , czyli podstawy edukacji muzycznej i nasze pierwsze spotkanie z nauką  gry na pianinie.

1 Października ,to Dzień Muzyki  !!!