Przejdź do głównej zawartości

Motoryka Duża :



Motoryka duża , motoryka mała, motoryka mowy....
Dziś troszkę teorii...

Ruch jest naturalną potrzebą każdego dziecka w wieku przedszkolnym. Stanowi on istotny czynnik w jego rozwoju fizycznym. Dziecko w tym wieku nie może długo skoncentrować się na jednej czynności, co powoduje konieczność częstych zmian zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
Prezentowane w artykule ćwiczenia z zakresu motoryki małej i dużej mają na celu doskonalenie poszczególnych czynności ruchowych u dzieci, nabywanie przez nich zręczności, wyrabianie szybkości, zwinności i wytrzymałości.
Bardzo istotne są zabawy w parach, co pozwala na rozwijanie inwencji twórczej u dzieci, daje możliwość samo wyrażenia najpierw siebie, potem sprawdzenia własnych możliwości i porównania ich z możliwościami innych dzieci.
Ważne jest, aby po intensywnych ćwiczeniach gimnastycznych i ruchowych znalazło się miejsce na rozluźnienie mięśni, relaksację organizmu, uspokojenie i wyciszenie nagromadzonych emocji.
Należy zaznaczyć, że zaburzenia motoryki małej i dużej często występują u dzieci dyslektycznych często w połączeniu z zaburzeniami innych funkcji.
Wskazać należy, że głośne czytanie odbywa się dzięki ruchom gałek ocznych oraz uruchomieniu organów mowy. Zaburzenia w rozwoju motorycznym przejawiają się mniejszą precyzją ruchów i wolniejszym ich tempem. Chodzi tu zarówno o motorykę dużą, tj. zaburzenia koordynacji dużych grup mięśniowych, jak również o zaburzenia motoryki małej, tj. rozwoju manualnego. Tak więc zaburzony rozwój funkcji analizatora kinestetyczno-ruchowego w znacznym stopniu wpływa na obniżenie sprawności manualnej.
Dzieci o obniżonej sprawności manualnej napotykają szczególne trudności podczas przepisywania tekstu lub pisania ze słuchu. Z uwagi na wolne tempo pracy, nie nadążają za innymi dziećmi, co może często powodować u nich zaburzenia o charakterze emocjonalno-motywacyjnym (poczucie niższej wartości, brak chęci do nauki z powodu braku sukcesów, drażliwość), stanowiące podstawę do powstawania różnych trudności wychowawczych. Motoryka duża odnosi się do zręczności ruchowej całego ciała.

Przykłady ćwiczeń motoryki dużej:

  • ćwiczenia wyprostne, mające na celu zachowanie i utrzymanie prawidłowej postawy ciała;
  • różne rodzaje zabaw rzutnych (piłka, ping- pong, badminton);
  • różne rodzaje zabaw skocznych (gra ze skakanką, gra "w klasy");
  • ćwiczenia na równoważni o wysokości zapewniającej pełne poczucie bezpieczeństwa;
  • zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji ruchowej;
  • udział w różnego rodzaju zawodach z partnerami o zbliżonych możliwościach ruchowych, z rozwijaniem właściwej motywacji i zapobieganiem negatywnym ocenom rówieśników;
  • chodzenie po kładce bez pomocy (na płaskiej przestrzeni położyć deskę-kładkę);
  • machanie kijem lub drewnianym kołkiem w celu trafienia nieruchomego przyrządu wiszącego na wysokości ramion;
  • chodzenie na obu rękach z trzymanymi w górze nogami dziecka;
  • przeciąganie liny trzymanej przez drugą osobę przy użyciu niewielkiej siły;
  • wykonywanie skoków, chodzenie nogami po wymyślonej drabinie;
  • przeskakiwanie przez powoli kołyszącą się linę, chodzenie z podwiniętymi palcami stóp;
  • ćwiczenia tułowia, skłony  i skręty w różnych kierunkach, przód, tył, w prawo, w lewo;
  • przejście po kładce z różnymi przedmiotami w ręku;
  • zabawy i ćwiczenia kształtujące orientację w schemacie ciała( Pokaż proszę, gdzie masz oczy, gdzie masz uszy a gdzie nos. Gdzie masz ręce, gdzie masz nogi, gdzie na głowie rośnie włos- mówimy coraz szybciej, dziecko wskazuje odpowiednio oczy, uszy...)
  • zwijanie palcami stóp (apaszek, kocyków);
  • zabawy na czworaka z pokonywaniem przeszkód;
  • zabawy z piłką- toczenie piłki po podłodze przez dwoje dzieci, strzelanie do bramki, podrzuty piłki do góry, chwyt rękami w leżeniu na podłodze, dmuchanie w parach na piłkę;: tekst https://www.facebook.com/akademiamaluszka.wroclaw/posts/475144722600016

Bawcie się  , bo to podstawa do prawidłowego rozwoju .    
:)

Popularne posty z tego bloga

Wielkanoc się zbliża

Przygotowania Wielkanocne czas zacząć , te domowe i te przedszkolne. Babcia wycina...wycina ...wycina zajączki. Pomysłów na nie jest wiele :
-biało-czarne obrazki dla maluszka  - kicające zające na przedszkolnym oknie - pastelowe zajączki  w ramkach  - a może tak jak na pierwszym zdj. laminować i zawiesić na drążku ....
Pomysłów może być wiele . A może ktoś szablon szuka ? Proponuję moją ulubioną stronę do papierowych szaleństw  Canon Creative Park TU . ( a TU bezpośredni link do naszych zajączków )
Miłej zabawy !!!






Rzeźba kota techniką " paper mache"

Dzieci rosną i czas na bardziej skomplikowane zajęcia plastyczne. Bez strachu , to nie jest takie trudne. Jednak "paper mache" wymaga troszkę skupienia i cierpliwości. Bardzo recyklingowa metoda , angażująca wyobraźnię dziecka.


Potrzebne materiały: -klej wikol -taśma malarska -stare gazety,papiery, rolki po papierze , balony .... -farby ( najlepiej akrylowe) i wszystko co podpowie wyobraźnie 


My mamy duże styropianowe jajo,kawałek drutu ,taśmę malarską ,wikol i białe kartki... Co można z tego zrobić ? Maks stwierdził ,że kota lub króliczka... Padło na kota ! Podczas tworzenia formy potrzebna jest pomoc babci ...później już mniej . ( przypomnę , że już kiedyś w podobny sposób Maks   robił bałwana [ tu] i pinate [ tul] )
Kształt kota już powstał wszystko wzmacnialiśmy i formowaliśmy dzięki taśmie malarskiej. Następny etap oklejenie formy kawałkami papieru przyklejonymi na rozwodniony wikol. Po wyschnięciu na drugi dzień wystarczy już tylko pomalować.  Teraz wszystko zależy od…

Kurka

Pamiętacie wczorajszy post Wielkanocny ? Dziś kolejna wycinanka pobrana z Canon Creative Park TU. Tym razem kurka :) do pobrania TU Już ponad trzy lata temu polecałam stronkę , prezentując : -mobilny Układ Słoneczny klik  -karty z dopasowaniem cieni klik -karty ze zwierzętami klik - czy dziwne klocki  klik ....
Jednak uważam ,że warto przypomnieć . Osobiście korzystam często,szczególnie : maski ,kartki świąteczne, elementy strojów , budowle czy elementy charakterystycznych ozdób w rozmowach o Świętach z różnych stron Świata.