Przejdź do głównej zawartości

Matematyka inaczej :) Montessori cards&counters

Bawimy się matematyką , bo jest fajna i interesująca . Matematyka inaczej , czyli w naszym tempie i naszym sposobem. 
Na początek w stylu montessori : 
-rozpoczynamy od nauki liczenia 1-10 
- rozróżniania cyfr pisanych i zrozumienie ich ilości
-poznanie  cyfr parzystych i nieparzystych 
-dodawać i odejmować ( dzielić i mnożyć , ale w przyszłości :) )

Nie uczymy się na pamięć , lecz  przez logikę .
I dlatego podobne działania będziemy wykonywać na różne sposoby i różnymi metodami .

I.
Przykładowe zabawy matematyczne w stylu montessori 

cyfry i żetony

Dziecko układa cyfry kolejno od 1 do 10 ,- pytamy dziecko ile żetonów umieścimy pod 1,
dziecko odpowiada i kładzie żeton....i tak kolejno.
- pamiętajmy , aby żetony układać parami ( jak na zdj.)
Taki sposób układania ułatwi nam dalszą edukację i wzrokowo pozwoli dziecku zapamiętać i zrozumieć dalsze zasady .
Dla ułatwienia zalecane jest danie dziecku określonej liczby żetonów , czyli dla cyfr 1-10 damy 55 żetonów.Jeżeli dziecko błędnie ułoży , pozostanie lub mu zabraknie żeton.

II. ETAP LICZBY PARZYSTE I NIE PARZYSTE

1)Wizualne przedstawienie dziecku jak wyglądają liczby parzyste i nie parzyste.
2) Tłumaczymy ,co to jest para : 
       - mamy 2 ręce, czyli 1 parę,
     -2 rękawiczki, czyli 1 parę
- 2 buty, czyli 1 parę ....
3) Jak dziecko zrozumie, co to para zaczynamy poznawać liczby parzyste i nie parzyste za pomocą żetonów.
NA ZDJĘCIU: UKŁADAMY W KOLEJNOŚCI , POD CYFRAMI ŻETONY . DZIECKO SPRAWDZA JAKA CYFRA MA PARY ( TO SĄ LICZBY PARZYSTE)

NA ZDJĘCIU TAK JAK POPRZEDNIO UKŁADAMY ŻETONY , TYLKO TYM RAZEM DZIECKO WSKAZUJE CYFRY NIE PARZYSTE ( TE KTÓRYCH ŻETONY NIE MAJĄ PARY)

Rozpoczynamy liczenie od 11 do 19 
Dzisiaj tylko do 15 , mały wstęp do "Tablic Seguina , " które ułatwiają zrozumienie zasad tworzenia liczb dwucyfrowych .
W pierwszej wersji do pomocy duże korale , dalej perły montessori ( zdj. dalej) 
1)Układamy na stole cyfrę 10 i dziesięć pereł ...obok cyfrę np.1 i jedną perłę
2)tłumaczymy to 10 , a to 1
3)Następnie po lewej stronie cyfry 10 kładziemy 10 pereł
4) Nakładamy na 0 liczby 10 , cyfrę 1 
5) Pytamy co to za cyfra : dziecko mówi1
6) Prosimy o dołożenie pereł ,żeby było 11 
.....i tak z każdą cyfrą

II. 
Przykładowe zabawy matematyczne według metody Van de Walle

karty
Karty do pobrania TU : 

Karty służą do wzrokowego rozpoznawania ilości , Dziecko mówi ile kropek widzi na karcie . 
W drugim etapie pokazujemy kartę pytamy ; 
- ile na karcie jest kropek 
-mówimy mam X kropek ile brakuje do Y 
( w początkowym etapie posiłkujemy się np. żetonami )

Proszę zobaczcie na zdjęciach 
Kładę kartę proszę o powiedzenie :
ile kropek jest na karcie , 3 mówi dziecko.
Następnie kładę 2 kostki i pytam ile brakuje do 3 .
Dziecko mówi 1 i ją uzupełnia ( dobrze jak w początkowej fazie posiadamy dwa kolory)








III.
Przykładem następnym jest oś 

Pokazujemy dziecko ilość żetonami i prosimy o zaznaczenie na osi . Następnie dokładamy żetony( najlepiej innego koloru ) i prosimy ponownie o zaznaczenie innym kolorem . Kończymy zapytaniem ile to jest razem na osi i spr, żetony 









To tylko kilka z naszych propozycji dla 3-4 latka . Na FB prezentujemy jeszcze inne np. karty klamerkowe montessori , liczenie różnych przedmiotów ( robaki, monety)...
Takie zabawy w przeliczanie , zbiory , dodawanie i odejmowanie w zakresie 1-10 wykonujemy podczas naszych zabaw tematycznych .
Matematyka musi być przyjemnością , a nie obowiązkiem . Pamiętajmy , że my podążamy za dzieckiem , Nic nie narzucamy tylko się bawimy. Stosujemy różne metody , aby zabawę w liczenie urozmaicić i znaleźć sposób najlepiej nam odpowiadający .




Popularne posty z tego bloga

Wielkanoc się zbliża

Przygotowania Wielkanocne czas zacząć , te domowe i te przedszkolne. Babcia wycina...wycina ...wycina zajączki. Pomysłów na nie jest wiele :
-biało-czarne obrazki dla maluszka  - kicające zające na przedszkolnym oknie - pastelowe zajączki  w ramkach  - a może tak jak na pierwszym zdj. laminować i zawiesić na drążku ....
Pomysłów może być wiele . A może ktoś szablon szuka ? Proponuję moją ulubioną stronę do papierowych szaleństw  Canon Creative Park TU . ( a TU bezpośredni link do naszych zajączków )
Miłej zabawy !!!






Rzeźba kota techniką " paper mache"

Dzieci rosną i czas na bardziej skomplikowane zajęcia plastyczne. Bez strachu , to nie jest takie trudne. Jednak "paper mache" wymaga troszkę skupienia i cierpliwości. Bardzo recyklingowa metoda , angażująca wyobraźnię dziecka.


Potrzebne materiały: -klej wikol -taśma malarska -stare gazety,papiery, rolki po papierze , balony .... -farby ( najlepiej akrylowe) i wszystko co podpowie wyobraźnie 


My mamy duże styropianowe jajo,kawałek drutu ,taśmę malarską ,wikol i białe kartki... Co można z tego zrobić ? Maks stwierdził ,że kota lub króliczka... Padło na kota ! Podczas tworzenia formy potrzebna jest pomoc babci ...później już mniej . ( przypomnę , że już kiedyś w podobny sposób Maks   robił bałwana [ tu] i pinate [ tul] )
Kształt kota już powstał wszystko wzmacnialiśmy i formowaliśmy dzięki taśmie malarskiej. Następny etap oklejenie formy kawałkami papieru przyklejonymi na rozwodniony wikol. Po wyschnięciu na drugi dzień wystarczy już tylko pomalować.  Teraz wszystko zależy od…

Kurka

Pamiętacie wczorajszy post Wielkanocny ? Dziś kolejna wycinanka pobrana z Canon Creative Park TU. Tym razem kurka :) do pobrania TU Już ponad trzy lata temu polecałam stronkę , prezentując : -mobilny Układ Słoneczny klik  -karty z dopasowaniem cieni klik -karty ze zwierzętami klik - czy dziwne klocki  klik ....
Jednak uważam ,że warto przypomnieć . Osobiście korzystam często,szczególnie : maski ,kartki świąteczne, elementy strojów , budowle czy elementy charakterystycznych ozdób w rozmowach o Świętach z różnych stron Świata.