11/28/2014

Matematyka inaczej :) Montessori cards&counters

Bawimy się matematyką , bo jest fajna i interesująca . Matematyka inaczej , czyli w naszym tempie i naszym sposobem. 
Na początek w stylu montessori : 
-rozpoczynamy od nauki liczenia 1-10 
- rozróżniania cyfr pisanych i zrozumienie ich ilości
-poznanie  cyfr parzystych i nieparzystych 
-dodawać i odejmować ( dzielić i mnożyć , ale w przyszłości :) )

Nie uczymy się na pamięć , lecz  przez logikę .
I dlatego podobne działania będziemy wykonywać na różne sposoby i różnymi metodami .

I.
Przykładowe zabawy matematyczne w stylu montessori 

cyfry i żetony

Dziecko układa cyfry kolejno od 1 do 10 ,- pytamy dziecko ile żetonów umieścimy pod 1,
dziecko odpowiada i kładzie żeton....i tak kolejno.
- pamiętajmy , aby żetony układać parami ( jak na zdj.)
Taki sposób układania ułatwi nam dalszą edukację i wzrokowo pozwoli dziecku zapamiętać i zrozumieć dalsze zasady .
Dla ułatwienia zalecane jest danie dziecku określonej liczby żetonów , czyli dla cyfr 1-10 damy 55 żetonów.Jeżeli dziecko błędnie ułoży , pozostanie lub mu zabraknie żeton.

II. ETAP LICZBY PARZYSTE I NIE PARZYSTE

1)Wizualne przedstawienie dziecku jak wyglądają liczby parzyste i nie parzyste.
2) Tłumaczymy ,co to jest para : 
       - mamy 2 ręce, czyli 1 parę,
     -2 rękawiczki, czyli 1 parę
- 2 buty, czyli 1 parę ....
3) Jak dziecko zrozumie, co to para zaczynamy poznawać liczby parzyste i nie parzyste za pomocą żetonów.
NA ZDJĘCIU: UKŁADAMY W KOLEJNOŚCI , POD CYFRAMI ŻETONY . DZIECKO SPRAWDZA JAKA CYFRA MA PARY ( TO SĄ LICZBY PARZYSTE)

NA ZDJĘCIU TAK JAK POPRZEDNIO UKŁADAMY ŻETONY , TYLKO TYM RAZEM DZIECKO WSKAZUJE CYFRY NIE PARZYSTE ( TE KTÓRYCH ŻETONY NIE MAJĄ PARY)

Rozpoczynamy liczenie od 11 do 19 
Dzisiaj tylko do 15 , mały wstęp do "Tablic Seguina , " które ułatwiają zrozumienie zasad tworzenia liczb dwucyfrowych .
W pierwszej wersji do pomocy duże korale , dalej perły montessori ( zdj. dalej) 
1)Układamy na stole cyfrę 10 i dziesięć pereł ...obok cyfrę np.1 i jedną perłę
2)tłumaczymy to 10 , a to 1
3)Następnie po lewej stronie cyfry 10 kładziemy 10 pereł
4) Nakładamy na 0 liczby 10 , cyfrę 1 
5) Pytamy co to za cyfra : dziecko mówi1
6) Prosimy o dołożenie pereł ,żeby było 11 
.....i tak z każdą cyfrą

II. 
Przykładowe zabawy matematyczne według metody Van de Walle

karty
Karty do pobrania TU : 

Karty służą do wzrokowego rozpoznawania ilości , Dziecko mówi ile kropek widzi na karcie . 
W drugim etapie pokazujemy kartę pytamy ; 
- ile na karcie jest kropek 
-mówimy mam X kropek ile brakuje do Y 
( w początkowym etapie posiłkujemy się np. żetonami )

Proszę zobaczcie na zdjęciach 
Kładę kartę proszę o powiedzenie :
ile kropek jest na karcie , 3 mówi dziecko.
Następnie kładę 2 kostki i pytam ile brakuje do 3 .
Dziecko mówi 1 i ją uzupełnia ( dobrze jak w początkowej fazie posiadamy dwa kolory)








III.
Przykładem następnym jest oś 

Pokazujemy dziecko ilość żetonami i prosimy o zaznaczenie na osi . Następnie dokładamy żetony( najlepiej innego koloru ) i prosimy ponownie o zaznaczenie innym kolorem . Kończymy zapytaniem ile to jest razem na osi i spr, żetony 









To tylko kilka z naszych propozycji dla 3-4 latka . Na FB prezentujemy jeszcze inne np. karty klamerkowe montessori , liczenie różnych przedmiotów ( robaki, monety)...
Takie zabawy w przeliczanie , zbiory , dodawanie i odejmowanie w zakresie 1-10 wykonujemy podczas naszych zabaw tematycznych .
Matematyka musi być przyjemnością , a nie obowiązkiem . Pamiętajmy , że my podążamy za dzieckiem , Nic nie narzucamy tylko się bawimy. Stosujemy różne metody , aby zabawę w liczenie urozmaicić i znaleźć sposób najlepiej nam odpowiadający .




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz