7/31/2013

Rzepak

Nasiona  rzepaku


Czy te nasiona nie wyglądają uroczo ,ale  jak tylko je dostałam musiałam wykorzystać .



Maksiu jak każdy dwulatek ciągle pyta :
 " w co będziemy się bawić ?", 
albo " co będziemy robić?



Ty razem sam miał od początku do końca wymyślić zabawę. Położyłam  gumowy basen , dałam miską z nasionami rzepaku .


Maksiu chwilkę pomyślał , rozglądnął się  co mu się przyda i wskoczył do basenu.


Dotykał, przesypywał i chodził bosymi stopami ....



Zabawa wspaniała...foremki, łopatki i szyszki....
Cała godzina ciszy :)



Zabawa była naprawdę  wspaniała.



Chodzenie bosymi stopami najbardziej Maksiowi się podobało.


Co za przyjemne doznania dotykowe , a jak wiemy dotyk dla dziecka , to najważniejszy ze zmysłów.

Wszystko co dziecko robić powinno :) Motoryka duża












Motoryka Duża :



Motoryka duża , motoryka mała, motoryka mowy....
Dziś troszkę teorii...

Ruch jest naturalną potrzebą każdego dziecka w wieku przedszkolnym. Stanowi on istotny czynnik w jego rozwoju fizycznym. Dziecko w tym wieku nie może długo skoncentrować się na jednej czynności, co powoduje konieczność częstych zmian zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych.
Prezentowane w artykule ćwiczenia z zakresu motoryki małej i dużej mają na celu doskonalenie poszczególnych czynności ruchowych u dzieci, nabywanie przez nich zręczności, wyrabianie szybkości, zwinności i wytrzymałości.
Bardzo istotne są zabawy w parach, co pozwala na rozwijanie inwencji twórczej u dzieci, daje możliwość samo wyrażenia najpierw siebie, potem sprawdzenia własnych możliwości i porównania ich z możliwościami innych dzieci.
Ważne jest, aby po intensywnych ćwiczeniach gimnastycznych i ruchowych znalazło się miejsce na rozluźnienie mięśni, relaksację organizmu, uspokojenie i wyciszenie nagromadzonych emocji.
Należy zaznaczyć, że zaburzenia motoryki małej i dużej często występują u dzieci dyslektycznych często w połączeniu z zaburzeniami innych funkcji.
Wskazać należy, że głośne czytanie odbywa się dzięki ruchom gałek ocznych oraz uruchomieniu organów mowy. Zaburzenia w rozwoju motorycznym przejawiają się mniejszą precyzją ruchów i wolniejszym ich tempem. Chodzi tu zarówno o motorykę dużą, tj. zaburzenia koordynacji dużych grup mięśniowych, jak również o zaburzenia motoryki małej, tj. rozwoju manualnego. Tak więc zaburzony rozwój funkcji analizatora kinestetyczno-ruchowego w znacznym stopniu wpływa na obniżenie sprawności manualnej.
Dzieci o obniżonej sprawności manualnej napotykają szczególne trudności podczas przepisywania tekstu lub pisania ze słuchu. Z uwagi na wolne tempo pracy, nie nadążają za innymi dziećmi, co może często powodować u nich zaburzenia o charakterze emocjonalno-motywacyjnym (poczucie niższej wartości, brak chęci do nauki z powodu braku sukcesów, drażliwość), stanowiące podstawę do powstawania różnych trudności wychowawczych. Motoryka duża odnosi się do zręczności ruchowej całego ciała.

Przykłady ćwiczeń motoryki dużej:

  • ćwiczenia wyprostne, mające na celu zachowanie i utrzymanie prawidłowej postawy ciała;
  • różne rodzaje zabaw rzutnych (piłka, ping- pong, badminton);
  • różne rodzaje zabaw skocznych (gra ze skakanką, gra "w klasy");
  • ćwiczenia na równoważni o wysokości zapewniającej pełne poczucie bezpieczeństwa;
  • zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji ruchowej;
  • udział w różnego rodzaju zawodach z partnerami o zbliżonych możliwościach ruchowych, z rozwijaniem właściwej motywacji i zapobieganiem negatywnym ocenom rówieśników;
  • chodzenie po kładce bez pomocy (na płaskiej przestrzeni położyć deskę-kładkę);
  • machanie kijem lub drewnianym kołkiem w celu trafienia nieruchomego przyrządu wiszącego na wysokości ramion;
  • chodzenie na obu rękach z trzymanymi w górze nogami dziecka;
  • przeciąganie liny trzymanej przez drugą osobę przy użyciu niewielkiej siły;
  • wykonywanie skoków, chodzenie nogami po wymyślonej drabinie;
  • przeskakiwanie przez powoli kołyszącą się linę, chodzenie z podwiniętymi palcami stóp;
  • ćwiczenia tułowia, skłony  i skręty w różnych kierunkach, przód, tył, w prawo, w lewo;
  • przejście po kładce z różnymi przedmiotami w ręku;
  • zabawy i ćwiczenia kształtujące orientację w schemacie ciała( Pokaż proszę, gdzie masz oczy, gdzie masz uszy a gdzie nos. Gdzie masz ręce, gdzie masz nogi, gdzie na głowie rośnie włos- mówimy coraz szybciej, dziecko wskazuje odpowiednio oczy, uszy...)
  • zwijanie palcami stóp (apaszek, kocyków);
  • zabawy na czworaka z pokonywaniem przeszkód;
  • zabawy z piłką- toczenie piłki po podłodze przez dwoje dzieci, strzelanie do bramki, podrzuty piłki do góry, chwyt rękami w leżeniu na podłodze, dmuchanie w parach na piłkę;: tekst https://www.facebook.com/akademiamaluszka.wroclaw/posts/475144722600016

Bawcie się  , bo to podstawa do prawidłowego rozwoju .    
:)

sensorycznie i zielono

Sensorycznie i zielono :)


Jak już wiecie sensory i kolory , to nasze szaleństwo.

masujemy sobie nóżki 

Zmieniamy kolory , a zabawa podobna.
Dotykowo -wzrokowa :)


przesypywanie , kto tego nie lubi?

nasze cuda

mam już wszystko co zielone , zabawę czas zacząć

i tak mogę godzinami


Miłej zabawy!!!

Smaki i kolory :)


Zabawa sensoryczna " smaki i kolory "
dla 2 latka




Dzisiaj pracujemy nad zmysłem smaku. Nie są to typowe zajęcia sensoryczne nad smakiem.
 Nie będziemy ich nazywać : kwaśny, słodki, słony czy gorzki. 

Bawimy się smakiem i kolorem. 

1_ Poznajemy nazwę owocu
2_Nazywamy owoc
3_Smakujemy owoc
4_Określamy kolor owoców

Po omówieniu ustawiam miseczki ,
dziecko umieszcza owoc w miseczce według koloru.
Po umieszczeniu wszystkich owoców ,
dziecko przy każdej miseczce kładzie odpowiedniego koloru kółko:
np. miseczka, zielone winogrono i zielone kółko

na zielono

na żółto

na niebiesko

na czerwono

kolorowo i smacznie :)

Jednak , to zabawa kolorami , a smaki , to tylko dodatek . :)

Znów piórka

Dmuchanie piórek :)





Często bawimy się w dmuchanie :) świeczek, balonika , piórka...



Do tej zabawy dużo nie potrzeba : Słomka i kilka piórek
 ( jeżeli nie macie piórek polecam kolorowe kawałki bibuły )



Maksiu dmucha z całej siły .


A może zawody dmuchania z mamą . Kto mocniej? Kto dalej? 
Świetna zabawa , a przy tym doskonałe ćwiczenie logopedyczne .




Muzyka Maksa


Dzisiaj Maksiu zapragnął pobawić sie muzyką . Stworzyć własne dźwięki.


Pozbieraliśmy w domu wszystkie proste , drewniane instrumenty.


Arrykańska grzechotka i zaklinacz deszczu, brazylijska grzechotka, dzwoneczki drewniane.


Maksiu nasłuchuje dźwięków , skupiony . Cicha muzyka wydobywa się z drewnianych rekwizytów.





Najmilszy dźwięk dla Maksa uszów , to wydobywa się z zaklinacza deszczu. Przypomina deszcz , drobny, leciutko spadający i uderzający w liście drzew.



Z czasem się Maksiu rozkręca. Muzyka głośniejsza , szybsza . 



Czemu nie spróbować kilku instrumentów naraz. Jak prawdziwa orkiestra.


Co można jeszcze wypróbować ? Na czym tu zagrać ? 





Grzechotki ?-były.....Tykwa?- była.....wiem....!


Drewniane dzwoneczki !!! :)

Magnesy


Magnetyczne konstrukcje- kreatywna zabawa dla dzieci .
Metalowe kulki ,patyczki z magnesami i można budować .
Wszystko zależy od naszej wyobraźni i umiejętności.