Dzięki sprawności ruchowej ręki dzieci potrafią chwytać i manipulować przedmiotami.
Motoryka dziecka może się różnić w zależności od zdolności osobniczych lub zaburzeń .
Kilka podstawowych umiejętności dziecka uważanych za normę dla wieku rozwojowego
( ocena wg dr Emilii Mikołajewskiej KLIK ,patrz też pod postem )
0-1 MIESIĄC ŻYCIA
- mała ruchomość kończyn górnych , ruchy globalne
- dłonie zaciśnięte w piąstki
- obecny odruch chwytny dłoni
2 MIESIĄC ŻYCIA
- coraz więcej ruchów kończynami górnymi
- ręce okresowo otwierają się
- ręce okresowo otwierają się
- kończyny górne w podporze na przedramionach z ciężarem jeszcze w okolicy kciuków
3 MIESIĄC ŻYCIA
- coraz częstsze otwieranie rąk
- coraz słabszy odruch chwytny dłoni
- dziecko obserwuje ręce ( rozwój koordynacji oko-ręka )
- podpór na przedramionach , łokcie jeszcze przed linią barków
4 MIESIĄC ŻYCIA
- co raz mniej obecny odruch chwytny dłoni
- dziecko chwyta samodzielnie podane zabawki , chwyt hakowy
- kończyny górne podążają w kierunku kolan w symetrii
- wyraźny podpór na przedramionach wyprowadzony przed linię barków
- lekki balans na kończynach górnych
5 MIESIĄC ŻYCIA
- dziecko chwyta dwie zabawki do dwóch rąk
- chwyta rękami stopy
- chwyta rękami stopy
- przekłada przedmioty z ręki do ręki
- w leżeniu przodem z podporem na prostych stawach łokciowych kończyn górnych
6 MIESIĄC ŻYCIA
- dziecko chwyta z udziałem chwytu hakowego i cylindrycznego
- w leżeniu przodem wykorzystuje kończyny górne do przewrotów i pełzania
- w leżeniu przodem wykorzystuje kończyny górne do przewrotów i pełzania
- kończyny górne chwytają stopy
7 MIESIĄC ŻYCIA
- dziecko w leżeniu przodem wykonuje , kończyny górne do obrotów wokół osi
- w leżeniu przodem dzięki ruchom rotacyjnym wykorzystuje kończyny górne do:
podpór na jednej kończynie z równoczesnym wykorzystaniem drugiej do trzymania przedmiotu
8 MIESIĄC ŻYCIA
- obecny chwyt cylindryczny
- pojawia się chwyt małych przedmiotów chwytem szczypcowym
9 MIESIĄC ŻYCIA
- doskonali się chwyt cylindryczny
- pojawia się coraz więcej chwytu precyzyjnego w kierunku chwytu opuszkowego
- dziecko kciukiem rozpoznaje różne faktury , rozmiary, temperaturę , kształt
10 MIESIĄC ŻYCIA
- pewny chwyt szczypcowy z pełną opozycją kciuka
- dziecko podnosi nawet bardzo drobne przedmioty
- pojawia się wyizolowany ruch palca wskazującego
11 MIESIĄC ŻYCIA
- dziecko doskonali chwyty już znane , chwyt opuszkowy, szczypcowy
- wykorzystuje kończyny górne jako podpory w stawaniu
12 MIESIĄC ŻYCIA
- dziecko powinno chwytać przedmioty i manipuluje chwytem szczypcowym i opuszkowym
-dziecko marze kredkami
-dziecko wykorzystuje kończyny górne do :podpór do przejścia z pozycji do pozycji
- pojawiają się ruchy kończyn górnych celowe i funkcjonalne
***
Zdj. blog kreatywnyMaks ( Mia, Ola, Maks )
Cechy ( tekst) z artykułu autorskiego dr Emilia Mikołajewska