7/31/2016

Rozwój manualny 0-1 roku




 Dzięki sprawności ruchowej ręki dzieci potrafią chwytać i manipulować przedmiotami.


Motoryka dziecka może się różnić w zależności od zdolności osobniczych  lub   zaburzeń .

Kilka podstawowych umiejętności dziecka uważanych  za normę dla wieku rozwojowego 
( ocena wg dr Emilii Mikołajewskiej KLIK  ,patrz też pod postem  )




  0-1 MIESIĄC ŻYCIA


- mała ruchomość kończyn górnych , ruchy globalne
- dłonie zaciśnięte w piąstki
- obecny odruch chwytny dłoni 



  2 MIESIĄC ŻYCIA 



 - coraz więcej ruchów kończynami górnymi
 - ręce okresowo otwierają się
 - kończyny górne w podporze na przedramionach z ciężarem jeszcze w okolicy kciuków 



3 MIESIĄC ŻYCIA

- coraz częstsze otwieranie rąk 
- coraz słabszy odruch chwytny dłoni 
- dziecko obserwuje ręce ( rozwój koordynacji oko-ręka )
- podpór na przedramionach , łokcie jeszcze przed linią barków 


4 MIESIĄC ŻYCIA 

- co raz mniej obecny odruch chwytny dłoni 
- dziecko chwyta samodzielnie podane zabawki , chwyt hakowy
- kończyny górne podążają w kierunku kolan w symetrii
- wyraźny podpór na przedramionach wyprowadzony przed linię barków 
- lekki balans na kończynach górnych 




5 MIESIĄC ŻYCIA 



- dziecko chwyta dwie zabawki do dwóch rąk
- chwyta rękami stopy
- przekłada przedmioty z ręki do ręki
- w leżeniu przodem z podporem na prostych stawach łokciowych kończyn górnych













6 MIESIĄC ŻYCIA

- dziecko chwyta z udziałem chwytu hakowego i cylindrycznego
- w leżeniu przodem wykorzystuje kończyny górne do przewrotów i pełzania
- kończyny górne chwytają stopy


7 MIESIĄC ŻYCIA 


- dziecko w leżeniu przodem wykonuje , kończyny górne do obrotów wokół osi
- w leżeniu przodem dzięki ruchom rotacyjnym wykorzystuje kończyny górne do:
 podpór na jednej kończynie z równoczesnym wykorzystaniem drugiej do trzymania przedmiotu



8 MIESIĄC ŻYCIA

- obecny chwyt cylindryczny
- pojawia się chwyt małych przedmiotów chwytem szczypcowym 




9 MIESIĄC ŻYCIA

- doskonali się chwyt cylindryczny
- pojawia się coraz więcej chwytu precyzyjnego w kierunku chwytu opuszkowego 
- dziecko kciukiem rozpoznaje różne faktury , rozmiary, temperaturę , kształt 



10 MIESIĄC ŻYCIA 

- pewny chwyt szczypcowy z pełną opozycją kciuka
- dziecko podnosi nawet bardzo drobne przedmioty 
- pojawia się wyizolowany ruch palca wskazującego



11 MIESIĄC ŻYCIA 

- dziecko doskonali chwyty już znane , chwyt opuszkowy, szczypcowy
- wykorzystuje kończyny górne jako podpory w stawaniu 



12 MIESIĄC ŻYCIA 

- dziecko powinno chwytać przedmioty i manipuluje chwytem szczypcowym i opuszkowym 
-dziecko marze kredkami
-dziecko wykorzystuje kończyny górne do :podpór do przejścia z pozycji do pozycji
- pojawiają się ruchy kończyn górnych celowe i funkcjonalne







***
Zdj. blog  kreatywnyMaks ( Mia, Ola, Maks )

Cechy ( tekst) z  artykułu autorskiego dr Emilia Mikołajewska

"Terapia ręki u dzieci – podstawowe sposoby rozwiązywania problemów w zakresie motoryki małej ręki"  dr Emilia Mikołajewska  strona oficjalna   http://www.emikolajewska.netstrefa.eu/



7/30/2016

Kolory



Choć Olka nie ma jeszcze roku zaczyna naukę kolorów.
Nie jest to takie łatwe jak wam się wydaje .
Olka już zna żółty , czerwony i niebieski.
Zna też pytanie : Pokaż taki sam ?

Nasza zabawa to dopasowanie pionka i klocka w tym samym korze.
Zobaczcie  jak Olka , to pięknie robi :)







Gdy deszcz na dworze ....


Gdy na dworze deszcz , można pograć w gry planszowe i pójść do kina.
My właśnie tak zrobiliśmy :)
" Poznaję zwierzęta " to gra edukacyjna , dwustronna plansza , powyżej 4 roku.
Ta i inne gry wydawnictwa"  Zielona Sowa"
pojawiły się właśnie w Biedronce.

Sprawdziłam i Polecam !

Gra ,która uczy i bawi podczas wycieczki do ZOO z wróbelkiem Felkiem.
Pokonując planszę dziecko odpowiada na pytania losowy wybrane na karcie.
Co to za zwierzę ?
Wymień 3 zwierzęta żyjące w terrarium .
Wymień 3 zwierzęta  na P .
Czyje to ślady?
Te i dziesiątki innych pytań pomogą utrwalić wiedzę , 
ćwiczyć pamięć i spostrzegawczość dziecka.
Podczas gry staramy się jak najszybciej dojść do mety .
Jednak wygra ten ,kto zbierze największą ilość kart , 
czyli prawidłowych odpowiedzi.

Plansze są dwie ,wariantów gry więcej .
Jednak my się tak bawiliśmy :)







Po porannej zabawie i grach planszowych ,
miło spędziliśmy popołudnie w Multikinie.
Wybraliśmy film " Angry Birds" ,
gdzie ptasi przyjaciele Red, Chucki Bomb bronią swoją wyspę przed najazdem zielonych świń ...:)


7/24/2016

KO-KO , ME-ME , PRR ......(od 1-3 lat)



Dla Roczniaka :
Poznajemy zwierzątka i ich odgłosy.
Pierwsze wyrazy dźwiękonaśladowcze ,to wspaniała zabawa dla maluszka.
Olka pięknie już mówi : mama,tata,baba, pa pa,.....nawet szczeka jak piesek hau, hau.
Niespełna roczny maluch jeszcze nie naśladuje wszystkich dźwięków ,
jednak wspaniale je rozpoznaje słuchowo. 
Taka zabawa pozwala poznać zwierzęta i ich odgłosy , co zaowocuje w dalszej nauce mowy.
Już za pół roku wprowadzimy karty Montessori .
Zabawimy się w FARMĘ.








Dla 2 latka :

Dla dwulatka wspaniałe będą zabawy tematyczne .
Podczas takiej zabawy na Farmie opowiadamy jak wygląda zagroda .
Co to chlew , a co to obora?
Kto gdzie mieszka i co je ?
Jak wygląda praca na wsi?

Podświetlany stolik staje się tu elementem sensorycznej zabawy , 
pozwala dziecku skupić się na naszej zabawie .


Kolejnym elementem będzie nauka wyrazów dźwiękonaśladowczych lub ich utrwalenie.
Zależy od poziomu rozwoju mowy dziecka.
Również element czytania globalnego ,
lub wprowadzenie w późniejszym czasie sylab.

Wszystko to dzięki kartom Montessori





Dla 3 latka 

Wspomniana wcześniej nauka czytania globalnego .
Dziecko już świetnie wzrokowo czyta wyrazy odpowiadające dźwiękom 
wydawanym przez wskazane  zwierzę .


Dalsze rozmowy tematyczne pozwalają na odróżnienie rodziny zwierząt 
( tata,mama,dziecko)oraz ich dom.
W ten sposób rozwijamy mowę i wiedzę dziecka.



Na dalszych etapach rozwoju , posiadając już tak dużą wiedzę ,
dziecko samo zacznie zadawać dużo pytań .
Zmusi i nas do szukania odpowiedzi w literaturze :)

***

karty mojego wykonania prezentowane na zdj. do pobrania za Free  
na FB w grupie Montessori

Miłej zabawy!