7/31/2016

Rozwój manualny 0-1 roku




 Dzięki sprawności ruchowej ręki dzieci potrafią chwytać i manipulować przedmiotami.


Motoryka dziecka może się różnić w zależności od zdolności osobniczych  lub   zaburzeń .

Kilka podstawowych umiejętności dziecka uważanych  za normę dla wieku rozwojowego 
( ocena wg dr Emilii Mikołajewskiej KLIK  ,patrz też pod postem  )




  0-1 MIESIĄC ŻYCIA


- mała ruchomość kończyn górnych , ruchy globalne
- dłonie zaciśnięte w piąstki
- obecny odruch chwytny dłoni 



  2 MIESIĄC ŻYCIA 



 - coraz więcej ruchów kończynami górnymi
 - ręce okresowo otwierają się
 - kończyny górne w podporze na przedramionach z ciężarem jeszcze w okolicy kciuków 



3 MIESIĄC ŻYCIA

- coraz częstsze otwieranie rąk 
- coraz słabszy odruch chwytny dłoni 
- dziecko obserwuje ręce ( rozwój koordynacji oko-ręka )
- podpór na przedramionach , łokcie jeszcze przed linią barków 


4 MIESIĄC ŻYCIA 

- co raz mniej obecny odruch chwytny dłoni 
- dziecko chwyta samodzielnie podane zabawki , chwyt hakowy
- kończyny górne podążają w kierunku kolan w symetrii
- wyraźny podpór na przedramionach wyprowadzony przed linię barków 
- lekki balans na kończynach górnych 




5 MIESIĄC ŻYCIA 



- dziecko chwyta dwie zabawki do dwóch rąk
- chwyta rękami stopy
- przekłada przedmioty z ręki do ręki
- w leżeniu przodem z podporem na prostych stawach łokciowych kończyn górnych













6 MIESIĄC ŻYCIA

- dziecko chwyta z udziałem chwytu hakowego i cylindrycznego
- w leżeniu przodem wykorzystuje kończyny górne do przewrotów i pełzania
- kończyny górne chwytają stopy


7 MIESIĄC ŻYCIA 


- dziecko w leżeniu przodem wykonuje , kończyny górne do obrotów wokół osi
- w leżeniu przodem dzięki ruchom rotacyjnym wykorzystuje kończyny górne do:
 podpór na jednej kończynie z równoczesnym wykorzystaniem drugiej do trzymania przedmiotu



8 MIESIĄC ŻYCIA

- obecny chwyt cylindryczny
- pojawia się chwyt małych przedmiotów chwytem szczypcowym 




9 MIESIĄC ŻYCIA

- doskonali się chwyt cylindryczny
- pojawia się coraz więcej chwytu precyzyjnego w kierunku chwytu opuszkowego 
- dziecko kciukiem rozpoznaje różne faktury , rozmiary, temperaturę , kształt 



10 MIESIĄC ŻYCIA 

- pewny chwyt szczypcowy z pełną opozycją kciuka
- dziecko podnosi nawet bardzo drobne przedmioty 
- pojawia się wyizolowany ruch palca wskazującego



11 MIESIĄC ŻYCIA 

- dziecko doskonali chwyty już znane , chwyt opuszkowy, szczypcowy
- wykorzystuje kończyny górne jako podpory w stawaniu 



12 MIESIĄC ŻYCIA 

- dziecko powinno chwytać przedmioty i manipuluje chwytem szczypcowym i opuszkowym 
-dziecko marze kredkami
-dziecko wykorzystuje kończyny górne do :podpór do przejścia z pozycji do pozycji
- pojawiają się ruchy kończyn górnych celowe i funkcjonalne







***
Zdj. blog  kreatywnyMaks ( Mia, Ola, Maks )

Cechy ( tekst) z  artykułu autorskiego dr Emilia Mikołajewska

"Terapia ręki u dzieci – podstawowe sposoby rozwiązywania problemów w zakresie motoryki małej ręki"  dr Emilia Mikołajewska  strona oficjalna   http://www.emikolajewska.netstrefa.eu/