Zabawki dobieram do możliwości rozwojowych :
chwytu i manipulacji dzieci !!!
chwytu i manipulacji dzieci !!!
Nie szukam wymyślnych lecz proste i praktyczne zabawek dostosowanych do możliwości dziecka.
W rozwoju małej motoryki towarzyszą nam również zabawy sensoryczne.
W rozwoju małej motoryki towarzyszą nam również zabawy sensoryczne.
ETAPY PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU CHWYTU
U noworodka chwyt składa się z odruchu chwytnego oraz z reakcji na podciąganie. Wprowadzając palec lub przedmiot do otwartej dłoni dziecka wywołujemy u niego odruch chwytny – noworodek odruchowo zgina palce i chwyta przedmiot stymulacji. Podciągając ku górze palec lub przedmiot trzymany przez dziecko, wywołujemy u niego reakcję na podciąganie – niemowlę zaciska chwyt i następuje napinanie mięśni od nadgarstka do barku. Od 2 do 4 miesiąca życia trwa okres przejściowy w rozwoju chwytu. Odruch chwytny już zanika, a chwytanie polegające na ruchach dowolnych nie jest jeszcze wykształcone. Między 4 - 5 miesiącem życia, swój początek ma chwytanie dłoniowe, którego rozwój trwa przez dłuższy czas. Dziecko zbliża obydwie ręce do widzianego przedmiotu, jednak nie jest jeszcze zdolne do jego samodzielnego chwycenia. Wsunięty do rączki przedmiot niemowlę szybko wypuszcza. W 9 miesiącu dalej doskonali się chwyt promieniowo – palcowy, zwiększa się zgięcie grzbietowe nadgarstka, wzrasta opozycja kciuka. Rozwijają się także wyizolowane ruchy palca wskazującego. W ciągu następnych lat życia dalej doskonalą się swobodne, niezależne ruchy palców, zwiększa się ruchomość łuków śródręcza i doskonali się chwyt. Około szóstego roku życia dziecko osiąga całkowitą dojrzałość ruchów palców oraz nadal doskonali złożoność i precyzję ruchów.
ROZWÓJ MANIPULACJI
Manipulacja jest związana z używaniem przedmiotów. Rozpoczyna się około 7-8 miesiąca życia i ma miejsce, gdy dziecko potrafi oddzielać środek do osiągnięcia celu (potrząsanie dłonią, w której znajduje się grzechotka) od samego celu (dźwięk grzechotki).W czwartym kwartale życia zdrowe niemowlęta potrafią zmieniać swoją pozycję i przemieszczają się. W ten sposób mają do czynienia z coraz nowszymi przedmiotami – poznają ich barwę, kształt, dźwięk, który mogą wydobywać zabawki. Niemowlę jednak manipuluje w sposób podobny wszystkimi zabawkami, niezależnie od ich przeznaczenia. Jest to okres manipulacji niespecyficznej. Działania manipulacyjne – specyficzne wykształcają się pod koniec okresu niemowlęcego, gdy dziecko zaczyna naśladować czynności osób dorosłych, np.: uczy turlać się piłkę po podłodze, ustawia klocki jeden na drugim, itp.
Zachowania takie dostosowane są do struktury i funkcji użytkowej przedmiotu. Czynności te podejmowane są dowolnie z własnej inicjatywy dziecka, dla przyjemności. Rozwój zabaw manipulacyjnych przypada na wiek poniemowlęcy, a niemowlęta wykonują czynności „zabawopodobne”.
Manipulowanie dostarcza dziecku doznań polisensorycznych (wielozmysłowych). Dziecko, utrzymując kontakt z różnymi przedmiotami, uczy się koordynować doznania płynące z różnych zmysłów. Poznaje smak, zapach, fakturę przedmiotów. Za pomocą manipulacji może również próbować zwrócić uwagę na siebie: chwyta bliskich za rękę, dotyka po twarzy, upuszcza lub stuka przedmiotami..."( tekst http://darterapii.home.pl/ zdjęcia MOJE )
***
Zabawy ćwiczące małą motorykę już od najmłodszych lat przygotowują dziecko do trudnej sztuki pisania , są też niezbędne w życiu codziennym .
W życiu przedszkolaka są codziennością !
Zapraszam na nasz starszy post o ćwiczeniach małej motoryki
u przedszkolaka :
Zabawy prezentuje Maks
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz