Przejdź do głównej zawartości

Dlaczego tworzę własne zabawki ?

Zabawki dobieram do możliwości rozwojowych chwytu i manipulacji dzieci  !!!
Nie szukam wymyślnych lecz prostych i praktycznych zabawek dostosowanych do możliwości  dziecka. W rozwoju małej motoryki towarzyszą nam również zabawy sensoryczne.  


ETAPY PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU CHWYTU

U noworodka chwyt składa się z odruchu chwytnego oraz z reakcji na podciąganie. Wprowadzając palec lub przedmiot do otwartej dłoni dziecka wywołujemy u niego odruch chwytny – noworodek odruchowo zgina palce i chwyta przedmiot stymulacji. Podciągając ku górze palec lub przedmiot trzymany przez dziecko, wywołujemy u niego reakcję na podciąganie – niemowlę zaciska chwyt i następuje napinanie mięśni od nadgarstka do barku.
Od 2 do 4 miesiąca życia trwa okres przejściowy w rozwoju chwytu. Odruch chwytny już zanika, a chwytanie polegające na ruchach dowolnych nie jest jeszcze wykształcone.



W 3 i 4 miesiącu życia dziecko znacznie krócej trzyma przedmiot włożony do ręki. W trzymaniu nie bierze udział kciuk oraz palec wskazujący, a nadgarstek jest zgięty dłoniowo.



Między 4 - 5 miesiącem życia, swój początek ma chwytanie dłoniowe, którego rozwój trwa przez dłuższy czas. Dziecko zbliża obydwie ręce do widzianego przedmiotu, jednak nie jest jeszcze zdolne do jego samodzielnego chwycenia. Wsunięty do rączki przedmiot niemowlę szybko wypuszcza.



W wieku 5 – 6 miesięcy dziecko zaczyna posługiwać się chwytem dłoniowym, z udziałem II i IV palca, kciuk jest przywiedziony do trzymanego przedmiotu. W tym okresie rozwija się równieżchwyt promieniowo – dłoniowy, który polega na tym, że przy zgiętym nadal  nadgarstku, palce od II do V pchają trzymany przedmiot w kierunku opozycji kciuka i promieniowej strony dłoni.



7 – 8 miesiącu życia, dziecko zaczyna już posługiwać się przy chwytaniu także kciukiem. Chwyt ten określany jest jako nożycowy, ponieważ niemowlę nie przeciwstawia jeszcze kciuka pozostałym palcom, wykonuje jedynie ruch przywodzenia i odwiedzenia kciuka w stosunku do pozostałych palców dłoni. Dziecko potrafi już trzymać w każdej rączce po jednym przedmiocie i można zaobserwować u niego początki zabaw manipulacyjnych.



9 miesiącu dalej doskonali się chwyt promieniowo – palcowy, zwiększa się zgięcie grzbietowe nadgarstka, wzrasta opozycja kciuka. Rozwijają się także wyizolowane ruchy palca wskazującego.



W wieku 10 miesięcy, dzięki wykształceniu się ruchów w dalszych odcinkach palców niemowlę opanowuje chwyt opuszkowy, zwany też pęsetowym. Kciuk przeciwstawia się pozostałym palcom, palec III, IV i V są nieznacznie zgięte. Przedmiot jest trzymany między opuszkami paliczków dalszych kciuka i palca II.



Około 12 miesiąca życia kształtuje się doskonały chwyt opuszkowy. Wszystkie palce przyjmują pozycję całkowitego zgięcia, a nadgarstek – zgięcia grzbietowego. Dziecko może trzymać nawet bardzo małe przedmioty między koniuszkami, a nawet opuszkami kciuka i palca II.
W ciągu następnych lat życia dalej doskonalą się swobodne, niezależne ruchy palców, zwiększa się ruchomość łuków śródręcza i doskonali się chwyt.
Około szóstego roku życia dziecko osiąga całkowitą dojrzałość ruchów palców oraz nadal doskonali złożoność i precyzję ruchów.



ROZWÓJ MANIPULACJI
Manipulacja jest związana z używaniem przedmiotów. Rozpoczyna się około 7-8 miesiąca życia i ma miejsce, gdy dziecko potrafi oddzielać środek do osiągnięcia celu (potrząsanie dłonią, w której znajduje się grzechotka) od samego celu (dźwięk grzechotki).
W czwartym kwartale życia zdrowe niemowlęta potrafią zmieniać swoją pozycję i przemieszczają się. W ten sposób mają do czynienia z coraz nowszymi przedmiotami – poznają ich barwę, kształt, dźwięk, który mogą wydobywać zabawki. Niemowlę jednak manipuluje w sposób podobny wszystkimi zabawkami, niezależnie od ich przeznaczenia. Jest to okres manipulacji niespecyficznej.
Działania manipulacyjne – specyficzne wykształcają się pod koniec okresu niemowlęcego, gdy dziecko zaczyna naśladować czynności osób dorosłych, np.: uczy turlać się piłkę po podłodze, ustawia klocki jeden na drugim, itp.




 Zachowania takie dostosowane są do struktury i funkcji użytkowej przedmiotu. Czynności te podejmowane są dowolnie z własnej inicjatywy dziecka, dla przyjemności. Rozwój zabaw manipulacyjnych przypada na wiek poniemowlęcy, a niemowlęta wykonują czynności „zabawopodobne”.
Manipulowanie dostarcza dziecku doznań polisensorycznych (wielozmysłowych). Dziecko, utrzymując kontakt z różnymi przedmiotami, uczy się koordynować doznania płynące z różnych zmysłów. Poznaje smak, zapach, fakturę przedmiotów. Za pomocą manipulacji może również próbować zwrócić uwagę na siebie: chwyta bliskich za rękę, dotyka po twarzy, upuszcza lub stuka przedmiotami..."
( tekst http://darterapii.home.pl/  zdjęcia MOJE )

***

Zabawy ćwiczące małą motorykę już od najmłodszych lat przygotowują dziecko do trudnej sztuki pisania , są też niezbędne w życiu codziennym .

W życiu przedszkolaka są codziennością !

Zapraszam na nasz starszy post o ćwiczeniach małej motoryki 
u przedszkolaka :


Zabawy prezentuje Maks 


Popularne posty z tego bloga

Miało być ekstra , a wyszło jak zawsze

Taki stos ciastolin przygotowała babcia dla Zuzi i Maksa :)
Jednak miało być coś ekstra. Kupiłam barwniki spożywcze złoty i srebrny , podekscytowana przystąpiłam do pracy ,ale.... Zamiast złotego wyszedł bladożółty , zamiast srebrnego zwykły biały ...:(
* Tak było ze złotym , zachwyt nadzieja i NIC...:




Druga próba ze srebrnym i znów klapa...:



Wszyscy zawiedzeni ,teraz babcia musi poprawić humor dzieciakom . Szybko zabieram się za produkcję ciastoliny ... ....kilka kilo mąki i.....





Wielkie kule ciastoliny stygną ,jeszcze troszkę wygnieciemy . Każda kula podzielona na ćwiartki i lądują w woreczkach .
Zuzia i Maks wędrują do domku ze sporym zapasem ciastoliny , z każdego koloru dwa woreczki i duża siatka się uzbierała.
A miało być tak ekstra...:(

****
Przepis na naszą  ciastolinę znajdziecie n.p .:  ( TU )
Miłej zabawy , a nasza ciastolina pójdzie z dziećmi do przedszkola !

Mała tablica sensoryczna

Tak jak wspomniałam w jednym z postów jestem strasznie zapracowana. Właśnie tworzę kilka tablic , dwie sensoryczne i jedną manipulacyjną.
Dzisiaj przedstawiam jedną z nich , najprostszą i najmniejszą . Drewniana tablica sensoryczna zawisła w naszej kuchni , maluszki zachwycone . Dochodzą do niej i sprawdzają faktury , które wzbudzają w nim ciekawość .
Dodatkowo wyryta jest fala , po której dziecko może wodzić paluszkiem . Jest też sznurek z kółkami ,które można przesuwać.
Tablicę wieszam czasami kółkami u góry .  Zmusza Olkę do  wyciągnięcia ręki i śledzeniu kółek przesuwanych po sznurki z jednej strony na drugą.



















Teraz kilka słów jak tablica została wykonana. 
Oczywiście podstawą jest duża drewniana płyta ,wyryty szlaczek w kształcie fali, kilka różnorodnych faktur i sznurek z koralami. Faktury  (od lewej )to : - folia gr

Silikonowe formy

Z pewnością pamiętacie , że ostatnio opętały mnie rzeźby wykonywane metodą utwardzania materiału. klik  Pierwsze rzeźby były gipsowe , taka rozgrzewka przed pracą w Powertex 'ie . Kolejnym etapem są tworzone własnoręcznie Formy popiersia  figur. Kupiłam dwa popiersia , wykonałam własną formę i...... tworzenie każdej z figur to oszczędność 40 zł .